Dusuk Havada Bile Cabuk Plane Olun!!!
Hava 20 knotun ustune cikinca herkes boardun ustune cikar cikmaz plane olur ve bunu surdurur.Onemli olan daha dusuk ruzgarlarda plane olmaktir.Teorik olarak 4 knotta bile plane olunabilir ama yeterli buyuklukte bir yelken uretilmedigi icin 10 knot tan dusuk ruzgarlarda plane olmak pek olasi degildir.
Hava 20 knotun ustune cikinca herkes boardun ustune cikar cikmaz plane olur ve bunu surdurur.Onemli olan daha dusuk ruzgarlarda plane olmaktir.Teorik olarak 4 knotta bile plane olunabilir ama yeterli buyuklukte bir yelken uretilmedigi icin 10 knot tan dusuk ruzgarlarda plane olmak pek olasi degildir.
Dusuk havada cabuk plane olabilmenin 4 yolu vardir:
Dogru malzeme secmek,Yuku azaltmak, Ruzgar alti gitmek,Pompalamak,Dogru ayarlar yapmak
Dogru malzeme secmek bir matematik islemidir.Malzeme secimi icin gerekli formuller KAC YELKEN-KAC BOARD? basligi altinda aciklanmistir.
Plane olabilmek icin boardun once iyice hizlanmasi gerekir.Hizlanmak icin yapabileceginiz seylerden biri,board uzerindeki yuku esit dagitmak ve azaltmaktir.Bunu yapmak icin trapezi taktiktan sonra ,diregi board uzerinde dimdik tutmak,ayaklari merkeze ve direge yakin koymak gerekir..Bu durumda board uzerindeki yuk tam merkezde toplanacagi icin esit dagilir.
Yuku azaltmak icin ise ayak pozisyonunu bozmadan kollar ve bacaklar gergin ve duz,omuzlar geriye yaslanirken kalcayi yelkene dogru itmek yeterlidir.
Uzerindeki yuk esit dagilmis ve hafiflemis boardu dahada hizlandirmak icin ruzgar altina donmek gerekir.Bunun icin pozisyon bozulmadan diregi board ucuna itmek ve yelkenin arkasini yavasca ve bir miktar kapamak yeterlidir.Arka hiz arttikca yavas yavas kapatilir.Arkayi hizlica ve cok kapatirsaniz,stall olursunuz.Yani board durur.Bu asamada yelkenin arkasini kucuk hareketlerle acip kapayarak hafif pompalar yapmak hizi dahada arttiracaktir.
Plane olana kadar board suya olabildigi kadar paralel olmali,yani ucu havaya kalkmamali,arkasi batmamalidir.Bu durumda yakalanacak bir saganakla plane durumuna gecersiniz.
Yuku azaltmak ve hizlanmak icin Cribb-Bumba Askisi teknigide cok ise yarar.Bu teknikte arka ayak merkez cizgi uzerinde ve boarda dik acida,on ayak ise tam boardun ucunu gostermekte ve parmak uclari ile board ileri itilmektedir. Vucut ve bas one gidilecek yone dogru donuk olmalidir.On el bumba uzerinde iyice (direkten 30 cm uzaga) geriye kaydirilir.
Arka el one elden 30 cm geriye konulur.Daha sonra dizler iyice kirilarak parmak uclari ile bumbaya asilinir.Bu durumda butun vucut agirligi bumbaya asilmis olmalidir.Direk hafifce boardun on ucuna dogru egilir ve arka biraz kapatilir. Dogru yapildigi takdirde bilinen en iyi hizlanma tekniklerinden biridir ve cok cabuk plane olmaya yarar. Bu teknigi uygularken bumba ne kadar yuksekse basari sansi o oranda yuksektir.Trapezin takili olmamasi teknigi dahada iyi uygulamaniza yarar.Cribb-Bumba Askisi teknigini iyi ogrenmeniz baska bir cok harekette daha cok isinize yarayacaktir.
Cabuk plane olmanin bir diger yolu ise en bastan agresif pompa yapmaktir.
Bunun icin boarda cikar cikmaz pompalamaya baslanir.Pompalama yapilirken bir cok sorfcu yelkeni iki kolla acip kapar.Bu yanlistir ve ise yaramaz.Yelkenin sadece arkasini acip kapatmaniz bunu yaparkende dizlerinizi kirip duzelterek ayaklarinizla boardu ileri dogru iterek hareketlendimeniz gerekir.Anahtar kelime bu islemi agresif olarak yapmaktir.
Bu sekilde hizlandiktan sonra ruzgar altina donerek plane pozisyonuna girebilirsiniz.
Genel olarak plane olmak icin 15 knot,surdurebilmek icin ise enaz 10 knot ruzgar gerekir.Iyi pompa teknigi olan bir sorfcu 10 knot ruzgarda bile plane olabilir.Eksik kalan 5 knot ruzgari pompalayarak kendi yaratir.
Bunlar disinda trapez ipi uzunlugu, bumba yuksekligi ve diregin board uzerine takildigi noktanin yeride cabuk plane olmakta cok buyuk rol oynarlar.Bunlarla ilgili bilgi AYARLAR basligi altindadir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder